Bättre förr?

Jag och mamma fick igång världens konversation i torsdags när hon skjutsade mig från träningen. 
Jag och mamma pratade om hur den nya generationen har ändrats, till något värre. För något år sedan va det normalt att börja sitta vid datan vid 12 år, nu sitter 3 åringar där. Dom ska ju vara ute och leka med pinnar? Eller hur? Vart är alla kojjor? Alla pokemonkort? Alla saker som vi gjorde? Min kompis berättade att hennes lillasyster i sommras sa till henne att hon tyckte att hon var tjock. Systern är bara 9 år. Heelt sjukt! Varför ska samhället vara så perfekt? Det är sådant som förs över till de yngre också. Tänkt på det någon gång? 
När jag var liten var jag jätterädd för alla som var äldre än mig. När någon i klassen över mig gick förbi skolgården blev jag direkt tyst. Vart är den respekten nu? Saknar den gamla tiden ibland. Visst att jag tillhör den nya generationen, men jag är väll ändå inte så brutalt fängslad i den? Något av det bästa jag vet är att vara med min farmor och farfar. De vet inte vad en app är, de har ingen aning om vad man kan göra vid en dator. Varför kollar vi på en skärm i flera timmar i sträck? 
Något mer som alla barn idag saknar: Gamla, hederliga, tecknade, lite smått brusiga filmer och serier. Vi kollade på Disneyfilmer, tecknade serier. Inte animerade mussepigg. Nej. 
Vart är mot oändligheten och vidare? Hakuna Matata? Jag saknar Kim possible. Vart är mitt gröna monster Mike från Monsters Inc? De blå huset med nallen i och hans hejdå-måne? Varför sjunger ingen "Hej, hej vilken underbar dag det är"? Kanske va det bättre förr? 
Jag ryser ännu till känn en doft av kärleken.
Jag gråter fortfarande när Mofasa dör. Slutet på Toy story 3 är hemskt. 
Jag skrattar varje gång som Sunes pappa ska förklara vad en negerboll/choklad boll heter. "no,no..no.. we are calling them eeh... Wiiinerbreads...
Jag minns hur gärna jag ville ha ett expriment från uttre rymdem´n, hur jag ville vara en sjöjungfru och hur jag ville ha en ridande prins i solnedgånen. 
Ge mig tillbaka mina Disney filmer, de där serierna. Jag vill ha Rasten, Harry Potter som barn, 


 
 
 
 
Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback